50 shades of blue: Malta, Gozo & Comino

Diepblauw, lichtblauw. Turkoois, appelblauwzeegroen.

Ik denk dat ik ze allemaal wel gezien heb, alle schakeringen blauw en groen. En dat op slechts 1 week! Ik wist dat Malta bekend staat als een duikersparadijs omdat het water zo helder is en dat de gele zandstenen huizen prachtig afsteken tegen de vaak diepblauwe lucht, maar de kleuren waren echt nog zoveel mooier dan ik had kunnen verwachten.

Een beetje achtergrondinformatie

Het land Malta bestaat uit verschillende eilanden, namelijk hoofdeiland Malta, zustereiland Gozo, het kleine Comino dat tussen de 2 ligt en waar permanent amper 3 mensen wonen. En dan heb je nog het piepkleine Cominotto en de St Paul’s islands, waar St Paul zou schipbreuk geleden hebben. Hij is ook de patroonheilige van Malta.
Tussen Comino en Cominotto vind je de beroemde Blue Lagoon, waar het water zo turkoois en helder is dat je amper kan geloven dat het echt is.

Om te openen met een fotoknaller: ik had op de terugvlucht een zitje aan het raam en dit is wat ik kon zien toen we Malta verlieten, je ziet Comino en Cominotto en in de verte al een deel van Gozo:

Geen filter, geen trucage, het water is echt prachtig van kleur. Ik vond het dan ook heerlijk om hier te gaan zwemmen! Alleen jammer dat kwallen het hier ook leuk vinden en ik ben toevallig eentje (gelukkig van het niet erg pijnlijke, niet-gevaarlijke soort) tegengekomen toen ik terug naar de boot zwom. Je ziet nog steeds een spoor van een tentakeltje onder mijn rechterknie. Goede tip voor tropische kwallen: meteen azijn aan doen. Afgezien daarvan, en een paar dagen last van toerista, hebben we echt genoten van onze tijd op Malta. Op 1 week tijd kan je echt heel veel van de eilandengroep zien.

Een overzicht van alles wat we gedaan hebben

Dag 1 (zaterdag)

Aankomst en met de Malta Transfer minibus naar het hotel (The Victoria Hotel, geboekt via Booking.com) in Sliema.

Dag 2 (zondag)

We namen de ferry van Sliema naar hoofdstad Valletta en hebben de hele dag rondgelopen en verkend. Hier hebben we ook een fancy lunchmenu voor Moederdag genomen, het was tenslotte een moeder-dochterreis. ๐Ÿ™‚ Valletta is de kleinste hoofdstad van Europa en perfect te voet te ontdekken. De stadsomwalling was volop in renovatie toen wij er in mei 2017 waren, met behulp van de Europese Unie. Het mooiste (zoals voor alle bestemmingen) is natuurlijk wanneer de zon schijnt op de beige-geelkleurige, zandstenen gebouwen en je vanop verschillende locaties een prachtig uitzicht hebt over Sliema en The Three Cities:ย Vittoriosa (Birgu), Sengleaย enย Cospicua. ย Er gaat ook een ferry van Valletta naar Vittoriosa.

Dag 3 (maandag)

Met de bus (die 1u30 vertraging had) reden we van Sliema naar Mdina & Rabat. Het was me op voorhand niet helemaal duidelijk hoe je van Mdina naar Rabat kon geraken, maar de 2 liggen echt VLAK naast elkaar, het wordt niet makkelijker dan dat. ๐Ÿ˜‰ Mdina, ook bekend als ‘De Stille Stad’, lijkt eerder op een openluchtmuseum dan een echte stad. Hoge muren en smalle straatjes. Rabat daarentegen was levendig zoals je van een mediterraans stadje kan verwachten en was mijn favoriet!

Goede tip in verband met de openbare bussen: ze rijden meestal goed en zijn best comfortabel, maar bel op tijd om af te stappen en steek je hand omhoog als je wil dat hij stopt, plan je rit op voorhand metย https://www.publictransport.com.mt/en/trip-planner (neem screenshots) en neem iets mee, vb een sjaal als je snel last krijgt van de blazende airco. In Valletta vind je een handig overzicht van welke lijnen je nodig hebt om naar de voornaamste bezienswaardigheden te gaan. En remember: all roads lead to Valletta! ๐Ÿ˜€

Dag 4 (dinsdag)

Een drukke dag! Met de bus gingen we eerst van Sliema naar Valletta en dan verder naar Siฤกฤกiewi om de Limestone Heritage te bezoeken. In dit dorpje vind je ook de imposante kerk van St. Nicholas. Daarna verder naar Blue Grotto op Malta. Mooi om te zien, maar zoals ik ook onderaan zeg: de versie op Gozo biedt meer waarde voor zijn geld. We reden langs de Dingli Cliffs (waar je kan wandelen en lekker lunchen in het bezoekerscentrum) verder naar Rabat. Met wat meer tijd hadden we ook de Anton Gardens bezocht in Attard (op de weg van Rabat naar Valletta), deze zijn gratis toegankelijk.

Dag 5 (woensdag)

Op onze โ€˜kalmsteโ€™ dag hebben we in de ochtend een Grand Harbour cruise gedaan, waarbij de boot langs de 2 natuurlijke havens van Valletta en The Three Cities vaart. De grootste natuurlijke havens van het Middellandse Zeegebied trouwens. Daarna hebben we een aantal uren aan het zwembad gelegen (met een infinity pool, dus deze kan ik alvast van mijn Bucket List schrappen ๐Ÿ˜‰ ) en in de avond hebben we de Promenade aan Tower Road (Triq It-Torri) afgewandeld , helemaal van Sliema tot St Julianโ€™s en terug. En dat is een heel eind!

Dag 6 (donderdag)

Eindelijk! De langverwachte cruise naar Gozo & Comino! We voeren met Luzzu Cruises in een uurtje van Sliema naar het eiland Gozo, waar we met een minibus en een heel enthousiaste gids (en zijn hondje ‘Cookie’) het voormalige Azure Window en Victoria bezochten. De Cittadella is prachtig (en gratis) en ik had er graag een paar uur langer gebleven.ย Hier hebben we onze prachtige filigree zilveren oorringen gevonden in een artisanaal winkeltje.

Om het in het Engels te omschrijven: I liked Malta, I loved Gozo!
Malta is mooi (de stinkende, vervuilende auto’s en de vervallen huizen in sommige buitenwijken vond ik wel minder, ik heb er echter de mooiste en beste onderhouden rotondes ooit gezien), maar op Gozo heb je echt nog het authentieke gevoel. De mensen zijn er erg vriendelijk en de smalle straten en dorpspleinen lopen over van charme. Om nog maar te zwijgen van de natuur.
Ik zeg het niet vaak (“De wereld is te groot om altijd maar naar hetzelfde te gaan”), maar hier wil ik zeker terugkomen, met mijn toekomstige gezin.

Aaah, Gozo! Finally we meet! ๐Ÿ˜ŽToday (Thursday 18/05) we went on a cruise (10:00 to 17:30) to Gozo, Comino and the Blue Lagoon with Luzzu Cruises (I recommend them!) and although we didn't spend as much time in Gozo as I would have wanted, I can really say (and I don't say this often because the world is too big to visit things twice ๐ŸŒ): If I return to Malta, I (and my family) will stay on the lovely island of Gozo ๐Ÿ’˜ ๐Ÿโ›ฑ๐Ÿž๐Ÿ•๐ŸŒ…๐Ÿ—พ #gozo #malta #islands #spring #harbour #mediterranean #sea #fiftyshadesofblue #history #panorama #view #visitmalta #thisismalta #cruise #luzzu #luzzucruises #blue #victoria #comino #cruising #swim #swimminginthesea

A post shared by Travel My World ๐Ÿ—บ (@travel_my_world1988) on

We stapten weer op de boot om naar Comino en meer bepaald de Blue Lagoon te gaan. Lekker zwemmen in het mooiste, turkooise water dat ik ooit heb gezien. Ik vond het erg handig dat er aan de boot een ladder was waarmee je rechtstreeks het water in kon. Jammer van de ontmoeting met de kleine, stoute kwal, maar gelukkig niets erg en nog een grappige anekdote achteraf gezien. Daarna bezochten we met de boot nog een aantal ‘grotten’ op Comino voor we terugkeerden naar Sliema.
Een geslaagde dag, en voor 35 EUR pp goedkoop gediend!

Dag 7 (vrijdag)

De laatste volledige dag op Malta. We namen weer de bus, deze keer naar Marsaxlokk (uitgesproken als ‘Marshasjlok’) & Marsaskala. Er zijn gemengde meningen over dit vissersstadje, dus ik twijfelde eerst, maar zij die niet gaan of er geen fan van zijn hebben ongelijk! Toegegeven, het is jammer dat op de achtergrond een energiecentrale en de haven te zien is, maar dan draai je je gewoon om richting het stadje (zoals op de postkaarten), et voila: daar heb je het pittoreske uitzicht met de kleurrijke vissersbootjes met de typische oogjes. ย Ik vond het prachtig! Marsaskala was maar een korte busrit weg en heeft een mooie baai waar de rijkere Maltezers komen zonnebaden en zwemmen. We sloten de dag af in Valletta om zo de laatste keer met de ferry terug te keren naar Sliema. Fish & Chips in de bar van het hotel als laatste avondmaal.

Dag 8 (zaterdag)

Nog even relaxen aan het zwembad na het ontbijt en dan met de minibus naar de luchthaven voor onze vlucht, back to Brussels!

Ons budget

Om met de deur in huis te vallen, we hebben ongeveer 850 EUR per persoon opgedaan voor alles. Dat is redelijk, maar toch iets meer dan ik had verwacht, maar hier zit dan ook wel ALLES in.

De voornaamste kosten waren uiteraard:

• Hotel: ongeveer 800 EUR voor 7 nachten in een tweepersoonskamer met ontbijt in het 4*-hotel Victoria in Sliema, een toplocatie om Malta te verkennen. Het is een mooi hotel met goed ontbijt en buffet. Alleen de muren zijn redelijk dun.
  • Vlucht: Ryanair kwam het beste uit de vergelijking. Ik heb echt lang gewacht en de prijs gevolgd via Google Flights om de beste deal te kunnen doen. Deze was ongeveer 230 EUR voor 2 personen met 1 koffer van 25 kg.
  • Eten en drank: Bij gebrek aan een supermarkt in de buurt hebben we meestal water en andere dranken gekocht in een souvenirwinkeltje vlak bij het hotel, waar het sowieso duurder is. Doordat we bij het ontbijt veel energie konden opdoen voor de rest van de middag zijn we amper gaan lunchen. We hebben een pakket van 3 buffetdinners genomen in het hotel voor 14 EUR pp, zijn geld meer dan waard. Drank zit hier niet bij en was nog eens apart 15 EUR. We zijn op de 1ste en de 5de dag uit eten geweest voor elk ongeveer 20 EUR pp. Op Moederdag hebben we in Valletta een fancy lunchmenu genomen voor 50 EUR pp. En op vrijdag was het Fish & Chips-avond in het hotel voor 13,50 EUR pp. En uiteraard een aantal terrasjes en het eten op de vlucht/luchthaven! Dat maakt eten & drinken zoals zo vaak een van de duurste zaken op reis: 400ย – 450 EUR voor 2 personen.

En verder nog:

• Transport: We maakten bijna altijd gebruik van de openbare bussen die allemaal vanuit Valletta vertrekken naar de rest van Malta. Een enkel ticketje kost 1,50 EUR en is 2u geldig. Daar geraak je al ver mee. Een pasje met 12 ritten kan je gebruiken voor meerdere personen en kost 15 EUR. Elke keer je instapt moet je de kaart (die eruit ziet als een kredietkaart) valideren.
    Er zijn GEEN dagpassen, in tegenstelling tot wat je vaak leest!
    De ferry van Sliema naar Valletta en terug is heel handig en kost eveneens 1,50 EUR per rit en en 2,80 EUR voor heen/terug.
    Malta Transfer had ik geboekt samen met het vliegticket, dus dat zit inbegrepen in die prijs, apart was het 18 EUR heen/terug voor 2 personen. Je kan ook gewoon de bus nemen aan de luchthaven, maar dan moet je eerst naar Valletta en wij hadden echt geen zin in dat gesleur met de bagage. ๐Ÿ™‚
    Het duurste transport is in Belgiรซ uiteraard: om met de trein vanuit Brussel van en naar de luchthaven te gaan ben je al snel 8,80 EUR pp kwijt voor de zogezegde Diaboloverbinding, dit was dus de duurste component en kostte ons net geen 30 EUR, ondanks mijn treinabonnement naar Brussel.
  • Uitstappen:
    Cruise Gozo & Comino bij Luzzu Cruises: 35 EUR pp
    met een gratis Grand Harbour cruise erbovenop, zijn prijs meer dan waard! Ticketjes zijn aan te kopen bij de verkopers op de Promenade van Sliema.
    Blue Grotto op Malta: 8 EUR pp voor amper 15 minuten (zeker geen 25) met een bootje rondvaren, dan is de Blue Grotto van Gozo een beter alternatief: minstens even mooi, je krijgt meer uitleg, het duurt langer en het is maar 4 EUR pp.
    Limestone Heritage: met een discountbon nog 16,20 EUR betaald, wat veel is voor iets interessants, maar waar je al na 1u rond bent. Leuk als je in de buurt bent, vb als je naar de Blue Grotto en/of tempels van Hagar Qim gaat.
  • Souvenirs: 65 EUR voor 1 postkaartje met postzegel, een draagtasje, zomerhoed, een flesje likeur en 2 paar prachtige oorringen in typisch Maltese stijl, de zogenaamde filigree techniek.

Veel plezier in Malta, het eiland van de 1001 kleuren! Ook zonder het Azure Window zeker de moeite waard!