Mijn city/business trip naar Milaan, in berichten

This article is written in Dutch, if you want to translate it to English or any other language, you can always use an online translation tool such as Google Translate.

Net terug van een kort tripje naar Milaan, de 2de stad en het kloppend economisch hart in het noorden van La Dolce Italia. Met alles nog vers in het achterhoofd en met de foto’s nog niet eens op mijn laptop schrijf ik al het reisverslag van deze stad. En deze keer pak ik het weer wat anders aan: Mijn trip naar Milaan, in berichten naar mijn loved ones.

Kwestie van jezelf als schrijver te blijven heruitvinden.
Maar wees gerust, de x-jes zal ik er uit laten 😉

Als ik alleen reis stuur ik regelmatig berichten naar mijn vriend en moeder, om hen op de hoogte te houden en hen te laten meegenieten. Dus eigenlijk zijn mijn berichten naar hen de ideale reisbeschrijving.
Ik ben op dit idee gekomen tijdens een pauze vergezeld van een echte Italiaanse espresso, in de zonnige veranda van het Piccolo Teatro di Milano, waar ik toevallig langskwam.
Ik ben geen koffiedrinker. Meestal maakt cafeïne me zo nerveus als een blaadje in de herfst, maar when in Italy wil ik daar gerust een uitzondering op maken. Waar kan je tenslotte betere koffie drinken dan in het land waar ze de kunst van het koffiezetten geperfectioneerd hebben.

Toen ik net aankwam op zondag was het nog lastig. Ik was moe, gefrustreerd omdat het zo lang duurde om het hostel te bereiken, dat gesleur met Gilbert (mijn mannelijk roze koffer, volledige naam: Gilbert Bonavonture), zoeken waar ik naartoe moest, 2 keer verkeerd gelopen, en dan het eten in de luidruchtige kantine dat maar niets was… En de vorige dag hing ook nog in mijn kleren. Als een echte HSP’er word ik cranky als ik moe of hongerig ben en in dit geval was het beide. Dus het beste wat ik kon doen was bellen naar de 2 lieverds en na een korte avondwandeling gaan slapen.
Oordoppen in, oogmasker op en gaan met die slaapbanaan!


Dag 1 in Milaan

Maandag kon ik eraan beginnen.
Het doel: de 3 ‘K’s’ van Milaan: Kathedraal, Kasteel, Kerkhof.
Check mijn foto’s op Instagram.

De timing: een volle dag op maandag 20 maart en 3/4de dag op dinsdag 21 maart, tot dinsdagavond, want dan was het time for business.

En we beginnen vanaf de luchthaven van Brussel. Gotta love Brussels Airport, ook al is het zo verdomd ver stappen voor alles. 😉

Zondag 19/03, 14u03
Gilberke is weg, ik heb hem zelf moeten inchecken, maar het label zal wel goed zitten. Toch freaky om alles zelf te moeten doen zonder controle. Nu als een gek water drinken!

Je weet wel, veiligheidscontroles enzo.

Zondag 19/03, 16u05
Haha, fantastisch, ik was ruim op tijd aan Gate A en ik moest tot 15u45 wachten om te weten welke gate ik zou hebben. Ik had na lang rondlopen van die comfortabele ligstoelen gevonden. Ik zet me nu net recht en kijk naar welke gate ik precies moet zodat ik daar zeker op tijd ben en het is gewoon vlak naast waar ik zat hahaaa. Dus ik ben me meteen weer in mijn zeteltje gaan zetten met de voetjes omhoog. 🙂

En daar gaan we dan!

Zondag 19/03, 16u16
Ik zit op het vliegtuig en het is bijna leeg! 😀 Milaan is precies niet zo populair als citytrip om op zondag te vertrekken. Het is amper 1u05 vliegen, ik doe er langer over om op het werk te geraken :-p

Et Nomadic Travel Bliss est arrivée! Meer bepaald op de luchthaven van Linate, de dichtstbijzijnde luchthaven van Milaan. Malpensa en Bergamo liggen een stuk verder, maar zijn nog steeds goed verbonden met het centrum.

Zondag 19/03, 17u42
Ik ben geland! Zo grappig, het eerste wat je hier ziet is een grote lichtreclame van Emporio Armani. Ik sta hier alleen aan de bagageband en Gilbert is blijkbaar de enige koffer die vanuit Brussel was ingecheckt. Eer komt hier geen kat vandaag! 😮

Daarna heb ik bus 73 genomen tot de halte vlak voor de Duomo of Domkerk en van daar ben ik 20min te voet gelopen tot aan het hostel, Ostello Bello. Ik had dit hostel gekozen omwille van zijn goede beoordelingen, maar ik snap niet goed waarom het zo goed beoordeeld wordt. Het kan in de verste verte niet tippen aan de hostels die ik in Portugal heb meegemaakt, dus ik was blij dat ik er maar 2 nachten bleef. Maar de locatie was wel geweldig, de Duomo kon ik zowel te voet (10min) als met verschillende trams (nr 2, 3, 14) bereiken.

Na een niet zo geweldige nacht was het plan om rond 8u30 wakker te worden. Maar niemand kan moe aan een citytrip beginnen en het ontbijt was toch tot 12u, dus ik ben maar lekker blijven liggen. 🙂

Maandag 20/03, 09u56
Ik ben net voor de 72ste keer wakker geworden en nu blijf ik wakker, zodat ik wat kan profiteren van mijn tijd hier. Morgen doe ik een Free Walking Tour (die begint om 10u, dus dat haal ik niet meer) en vandaag zal ik het op mijn eentje doen met de route van Euroreizen.

Deze wandelroute omvat een wandeling van ongeveer 2,5 km die je langs de grootste bezienswaardigheden van Milaan brengt en overal een woordje uitleg bij geeft. Erg handig!

Maandag 20/03, 14u04
Voila, mijn lunch is binnen! Ik ben naar een beroemde bakkerij geweest voor een gefrituurd broodje, het was lekker. En met een cola erbij amper 5 EUR. Nu eens kijken hoe ik naar het kasteel en kerkhof geraak en dan ga ik vandaag al het meeste van Milaan gezien hebben. Inclusief de chichi-winkels waar ze voor een jasje 3.000 EUR vroegen 😮 😉

Een grote aanrader als lunch: een panzerotto fritto met prosciutto e mozzarella (dat waren de beste, een gefrituurd broodje met hesp & kaas, ze hebben ook tomaat & kaas en ricotta & spinazie) van bakkerij Luini in de Via Radegonda, vlak bij de Galleria Vittorio Emanuele. Deze laatste geldt ongetwijfeld als de mooiste overdekte winkelstraat ter wereld, ik heb ze zowel overdag als ‘s avonds gezien en ze is prachtig!
De Milanezen komen ook naar bakkerij Luini voor hun lunchpauze en vlakbij is er een aangenaam pleintje waar je in alle rust kan zitten.

Galleria-Vittorio-Emanuele_NTB

Maandag 20/03, 15u04
Geweldig, mijn voeten en ogen leiden mij naar een straat waarvan ik dacht: ‘Dit is mooi, wel niet volgens mijn plan, maar kom.’ En dan zie ik dat ik al gewoon in de richting van het kasteel waar ik naartoe wou gaan aan het stappen ben. Dat komt goed uit!

Het kasteel is het Sforza Castle of Castello Sforzesco en de straat is Via Dante, een heel aangename autovrije winkelstraat met veel hoge, historische gebouwen.

Maandag 20/03, 15u15
Tijd voor een espresso! Voor amper 1 EUR en ik kan zo meteen ook een sanitaire stop houden haha. Ondertussen schijnt de zon hier en is het 20°C.
En daar nog steeds 50 tinten grijs?

Met mijn donkere krullen kan ik lekker als een local rondlopen van Spanje tot Turkije en ik vond het dus weer geweldig toen mensen vol overtuiging aan mij in het Italiaans vroegen hoe ze ergens konden geraken en dan onbegrijpend keken toen ik zei: ‘Sorry, I don’t speak Italian.’ 🙂

Maandag 20/03, 16u32
Ik ben in het kasteel! Ik heb me net even neergezet met een straciatella-ijsje. Het was niet geweldig, maar kom, toch het 1ste ijsje van het jaar. 🙂 Er lopen hier dikke katten rond, precies mini-panters. Morgen is het blijkbaar Internationale Dag van de Poëzie, dus ze zijn op het binnenplein gedichten in het Italiaans aan het opzeggen. De tijd vliegt, amai!

Achter het kasteel (het is geen typisch Europees kasteel, maar eerder een burcht) is een mooi park, Sempione Park. Het is de grootste groene zone van Milaan en ideaal om even tot rust te komen en te bekomen van de drukte van de stad. Achter het park ligt een triomfboog, de Porta Sempione. En van daar is het relatief eenvoudig om naar het monumentale kerkhof te wandelen. Het was echter maandag en dus … Ja, je leest het wel. 🙂

Maandag 20/03, 17u40
Aaargh, ik loop hier die ganse straat af en ben waarschijnlijk langs heel Milanees Chinatown gepasseerd en nu is dat kerkhof dicht! Altijd op maandag. Miljaarde! Nu moet ik morgen terugkomen, maar deze keer dan toch met de metro hoor, mijn voetjes ocharme.

Ik had dus de lange weg genomen en dan bleek het nog niet open te zijn… Dat kan gebeuren en achteraf gezien was het nog een geluk dat ik het op maandag niet zag, want het is echt de moeite om er een aantal uren rond te lopen. Ik ben dan maar met de metro 1 halte verder gegaan naar Garibaldi, waar de modernste toren van Milaan te vinden is en de woonblokken met balkontuintjes.

Voor een rit met het openbaar vervoer betaal je 1,50 EUR en voor een hele dag betaal je 4,50 EUR. Dat heb ik op dinsdag gedaan, erg handig en alles is goed aangeduid. Als je zoals ik de Brusselse metro gewoon bent, dan ben je snel de metro van andere Europese steden gewoon, want meestal zijn die beter onderhouden en staat alles veel beter aangeduid. 🙂 En: je hebt pas echt een stad meegemaakt als je het plaatselijke openbaar vervoer hebt genomen en zeker als je tussen de locals zit.

metro milaan_NTB

Maandag 20/03, 20u02
Ik ben terug in het hostel. Even relaxen voor ik weer naar beneden ga voor de aperitivo. Hopelijk is het iets anders dan die pasta van gisteren. Het is in elk geval de laatste keer.

Een aperitivo is een soort van hapjebuffet, meestal van 19u tot 21u, waar je als klant toegang toe hebt van zodra je iets komt drinken. In het hostel kwamen er ook veel locals en andere reizigers, wat het daar erg luidruchtig maakte, maar op de 2de avond was het een gezellige drukte. Nog meer info hier.

Maandag 20/03, 22u58
Ik ben net om mijn 2de glas bier geweest (4,5 EUR is echt wel duur) en ondertussen ben ik een Griek aan het uithoren over de economische situatie daar. Die mannen verdienen 1.250 EUR/maand om 5 maanden 7d/7 te werken in een hotelbar. Chance dat daar nog fooien bijkomen. En ik ben naar de route voor een eilandhoptrip aan het vragen haha.

Aaah, de charme van hostels en de voornaamste reden waarom ik daar wil verblijven in plaats van in een hotel: de sociale contacten. Het ene hostel is al beter om zijn gasten met elkaar in contact te brengen dan andere. De beste manier is volgens mij een gezamelijke activiteit, zoals een dinner, Free Walking Tour of een pub crawl/kroegentocht.
Je moet natuurlijk wel nog steeds zelf je mond durven open doen. De 1ste avond had ik daar absoluut geen zin in, de 2de en laatste avond heb ik op die manier een uur of 3 gepraat met een Griek en een Azerbeidjani (of zoiets 😉 ). Om tenslotte de avond te eindigen in de hangmat op het gezellige terrasje, waar ik met succes 10min heb kunnen blijven liggen terwijl ik een belletje deed naar het liefje.


Dag 2 in Milaan

The next day!

Dinsdag 21/03, 08u36
Ik ben wakker! Amai, ik ben blij dat ik geen extra nacht in dat bed hier moet slapen, het was nog erger dan gisteren. En ik moet naar het toilet en er is iemand in de badkamer een douche aan het nemen!

Hostels die een slaapzaal aanbieden met een ensuite badkamer lijken een goede optie, maar uiteindelijk is het veeeel belangrijker dat er gewoon voldoende badkamers en toiletten zijn en dat die zich niet te ver van de kamer bevinden. Een ensuite-kamer met een aparte badkamer en toilet is al een verbetering. Ensuites zijn vooral een voordeel  bij de kleine kamers. Ik probeer altijd op een kamer met max 3 tot 6 bedden te liggen, in het onderste bed. Gemengd of alleen voor vrouwen maakt me persoonlijk niet zoveel uit, al is mijn ondervinding wel dat vrouwen meer lawaai maken dan mannen. 😉

Dinsdag 21/03, 09u33
Ik ben nu aan het ontbijten, ik heb 10min om uit te checken en dan is het haasten om op tijd te zijn voor de Free Walking Tour die om 10u begnt aan de Duomo.

Ik was nog goed op tijd. 🙂

Dinsdag 21/03, 11u37
De tour is goed! De gids neemt ons mee naar gebouwen en plaatsen waar ik gisteren nog niet ben geweest, dus het is de moeite.

En hij duurde maar liefst 3u30!

Dinsdag 21/03, 12u35
Aaah, eindelijk een toilet gevonden! 😉 Het is nu even lunchpauze, dus ik ben weer om een panzerotto geweest mmmm!

 Ik mis die Pavar… euhm panzerotti’s!

Dinsdag 21/03, 13u35
Jeeey, de tour gaat langs het sculptuur van die middenvinger wandelen. Dat is wat ik nog wou zien naast het kerkhof vandaag 😀

Ooit al gehoord van dit marmeren sculptuur van kunstenaar Maurizio Cattelan? Ik ook niet tot ik er in het hostel van hoorde (ze hadden er ook een sneeuwbol van!), maar wel leuk om te zien en vooral als je het interessante verhaal erachter kent. Het staat vlak voor het gebouw van de Milanese Stock Exchange en de Milanezen zijn er ofwel fan van ofwel haten ze het. 😀

Dinsdag 21/03, 14u22
De tour zit er op en ik heb net een metroticket gekocht voor een hele dag om naar het monumentale kerkhof te gaan, dan naar het hostel om Gilbert te gaan ophalen en zo naar het hotel voor het werk.

Dinsdag 21/03, 14u42
Ik ben op het monumentale kerkhof, zo lekker rustig hier 😉

Het was inderdaad een verademing om even aan de drukte van de stad te kunnen ontsnappen en vrij rond te lopen zonder te moeten opletten voor het verkeer.

Het monumentale kerkhof van Milaan is indrukwekkend! Het was de bedoeling dat deze laatste rustplaats voor alle Milanezen beschikbaar was, maar in de praktijk zie je dat vooral de rijke families hun mausolea daar hebben gebouwd. Dit resulteert in een plaats die meer weg heeft van een openluchtmuseum dan van een kerkhof. Overal zie je prachtige mini-gebouwen in verschillende bouwstijlen (Byzantijns, Gotisch, Romeins tot net heel modern) en kan je tussen de vele beeldhouwwerken rondlopen. En het absolute hoogtepunt: een sculptuur van het Laatste Avondmaal. En dat helemaal gratis en eenvoudig te bereiken met metrolijn 5 (de halte ‘Monumental’ ging pas in 2015 open).

Dinsdag 21/03, 16u44
Ik zit op de metro richting de Duomo. Ofwel bezoek ik die nog ofwel ga ik naar het hostel om Gilbert en vertrek ik naar het hotel voor de Meet & Greet. Mijn arme voetjes 😉

When in Milan, you NEED to see the Duomo 😉

Dinsdag 21/03, 17u16
Ik heb mijn ticketje gekocht voor de Domkerk en dan zal ik alles gedaan hebben wat ik wou doen, behalve dan op het dak van de kerk staan. Maar het is hier toch maar bewolkt, dus zo heel erg veel zal ik niet missen qua uitzicht over de stad.

Voor 3 EUR kan je de Domkerk bezoeken, mijn eerste reactie toen ik binnenkwam (en ik weet het, het is niet erg passend voor een kerk, maar anyway): “Holy sh*t!” Dat zegt wel genoeg, nietwaar 😉 .

Dinsdag 21/03, 18u11
Echt veel gedaan op amper 2 dagen! Buiten gaan shoppen, maar dat was niet meteen mijn doel. 🙂 Nu met de tram naar het hostel om Gilbert te gaan ophalen.

map milaan_NTB

En zo kwam mijn citytrip tot een einde en was het time for business. Het was een leuke, korte trip en met een scherp budget. Ik heb op 2 dagen in totaal 120 EUR opgedaan, inclusief overnachtingen. Alhoewel ik wel echt moet toegeven dat het absoluut heerlijk was om in het hotel weer privacy te hebben en niet al mijn spullen achter slot en grendel moest stoppen.

Nog eentje, om het af te leren:

Dinsdag 21/03, 19u31
Ik ben net in het hotel, het was gelukkig niet zo moeilijk te vinden. Aah, dat is nu echt zo geweldig om een kamer voor mij ALLEEN te hebben met een echt bed en zoveel privacy J. Nu me eerst even douchen, omkleden en dan naar de Meet & Greet.

Met andere woorden: Grote zus Rome is dan wel van een andere klasse, Milaan is zeker een aanrader en niet alleen om te gaan shoppen! In 2 dagen kan je al heel veel zien en met een dagje extra was ik zeker naar de Pinacoteca di Brera geweest om de unieke collectie schilderijen te zien van de grote Italiaanse meesters.

Leave a Reply

