Zicht op Praag vanaf de Petřín-heuvel

This article is written in Dutch, if you want to translate it to English or any other language, you can always use an online translation tool such as Google Translate.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om een beschrijving te geven over Praag en om jullie te vertellen wat je kan doen tijdens 4 dagen/3 nachten in Praag. Maar over de Gouden Stad is al zoveel geschreven dat ik dit blogartikel anders wil aanpakken. Ik wil vertellen over wat ik beschouw als het beste moment toen ik daar was, samen met mijn vriend.

Deze citytrip was mijn cadeau aan hem voor zijn 30ste verjaardag. Hij wou eerst naar Berlijn. En hoewel dit ook nog een budgetvriendelijke bestemming is, was mijn portemonnee toch tevreden met zijn goedkeurend geknik toen ik met veel enthousiasme vroeg wat hij vond van Praag, de stad die gezien wordt als een van de meest romantische steden ter wereld. Dat en het feit dat ik vol overtuiging zei dat Berlijn waarschijnlijk een veel betere optie is in de lente of het najaar, want ‘de gebouwen daar zien er in de winter misschien wel wat te grijs uit’. 🙂

Het was voor mij eigenlijk de allereerste échte citytrip met het vliegtuig.
Andere keren reisde ik met de trein, bijvoorbeeld naar Amsterdam, Luxemburg en Parijs, allemaal perfect te doen op die manier. En bij de andere steden waar ik al geweest ben, waren deze meestal in combinatie met een hele rondreis of met een werkseminarie.

vlucht-naar-praag

Nadat ik weken als een poema op de loer had gelegen om de best geprijsde vliegtuigtickets met de ideale vlieguren te scoren en daarna weer veel te veel tijd besteedde aan het vinden van het ideale hotel (het moest wel iets speciaals zijn, je wordt toch ook maar 1 keer 30 nietwaar, je moet er iets voor over hebben) was het op vrijdag 17 februari eindelijk tijd om te vertrekken! In de week van Valentijn dan nog, over het combineren van speciale gelegenheden gesproken! En normaal gezien was het daar dan ook carnaval, maar daar hebben wij jammer genoeg niets van gezien. We zijn dan maar op 26 februari naar de Aalsterse carnavalsstoet gaan kijken, kwestie van toch een stevige portie carnavalpracht en praal binnen te krijgen. Tips over het plannen van een budgetvriendelijke reis vind je hier.

De eerste dag was het gezellig verdwalen in de Praagse binnenstad. We hadden een stadsplannetje, maar hebben er enkel naar gekeken om de weg naar het hotel terug te vinden. Ik vind het altijd leuk om vlak na het landen meteen te gaan verkennen, kwestie van alles uit je toch korte bezoek aan een stad te halen. We landden om 11u dus we hadden meer dan voldoende tijd. Na het inchecken in het hotel en een kort rustmoment trokken we weer de stad in, op zoek naar een bepaald restaurant in het stadsdeel Mala Strana. Al snel merkten we dat het in Praag echt eenvoudig is om je weg te vinden, je kan de vele bruggen en torens gebruiken om te navigeren. De Karelsbrug over en zo naar een van de aangenaamste stadsdelen, waar we in die 4 dagen nog vaak zijn terug geweest.

Die 1ste avond hebben we meteen ook kennisgemaakt met iets waarvoor de gratis reisgids van Euroreizen (tip!) ons al voor waarschuwde: restaurants durven wel eens schaamteloos een fooi van 10% aan te rekenen. Omdat het restaurant dat Tripadvisor aanbeviel helemaal volgeboekt zat die vrijdagavond en het ondertussen al laat werd, zijn we naar een pizzeria getrokken vlak aan de Karelsbrug. Geen goede ervaring en erg weinig te merken van dat ‘spotgoedkope’ eten waar zoveel reisgidsjes het over hebben. Belgische prijzen! Voor een pizza dan nog… Gelukkig was dit echt de enige keer en hebben we bij andere restaurants wel lekker kunnen eten voor een goede prijs (bij Apetit bijvoorbeeld: voor- en hoofdgerecht met een halve liter Pilsner Urquell voor amper 14 EUR per persoon, en het was heerlijk!). In 85% van de gevallen was de bediening ook heel vriendelijk, in de andere 15% voelden we ons niet erg welkom, maar blijkbaar worden de Pragenaars net hetzelfde behandeld, dus we trokken ons er niet te veel van aan, zolang het eten en de halve liters bier maar smaakten. Je kan erg goede deals doen in Praag, maar je moet wel wat zoeken. De bestemming is al jaren zodanig populair dat de meeste restaurants en cafés toch niet echt goedkoop meer te noemen zijn. Ik begrijp erg goed dat sommigen geen fan zijn van die hordes toeristen, die wel geld in het laatje bregen, maar die geen respect hebben voor de lokale cultuur. Ik zie mezelf eerder als een reiziger, die zoveel mogelijk wil gaan waar de locals ook komen.

wandeling-naar-petrin-praag

En dat is waar de titel van dit blogartikel naar verwijst.
Op zondag zijn we via ons hotel vlakbij het Oude Stadplein (in stadsdeel Stare Mesto) naar het park Letenské sady gewandeld, waar ook veel Pragenaars komen om te wandelen en iets te drinken terwijl ze kunnen genieten van een zijdelings uitzicht over de stad. We staken eerst de brug over (1 van de 18, de 3de van rechts, gezien van de Karelsbrug) en gingen dan de steile weg op richting het park, om daar even stil te staan en de cola’s te drinken die we in de lokale supermarkt hadden gekocht.
We liepen verder richting de Praagse burcht, die goed staat aangeduid met bordjes. Daar aangekomen gingen we weer door de veiligheidscontrole zoals de dag ervoor, om de Praagse burcht te bezoeken. Vriendelijke militairen. En controle is ook nodig, aangezien de huidige Tsjechische president daar zijn kantoren heeft.

Na een kort bezoek aan het binnenplein van de burcht, dat we de avond ervoor in het schemerlicht hadden gezien (ik wou er echter nog eens rondlopen om alles beter in detail te kunnen bekijken, door tijdsgebrek konden we niet alles bezoeken, maar voor de prijs moet je het zeker niet laten: 250 czk, dat is ongeveer 10 EUR), liepen we verder richting het Strahov-klooster. Daar kan je langs een smalle doorgang richting de Petřínheuvel wandelen. Er lag nog wat sneeuw toen wij er waren en de warme gloed van de winterzon verwarmde ons niet alleen, maar zorgde er ook voor dat we een prachtig uitzicht kregen over Praag. Nog een goede tip: aan weersvoorspellingen moet je niet teveel belang hechten, we zouden zogezegd 3 dagen van de 4 regen krijgen, maar gelukkig hebben we amper 2 druppels gevoeld. Op de heuvel zie je pas echt goed waarom Praag bekend staat als de ‘Stad met de 100 torens’. Bovenop de heuvel staat de Petřín-uitkijktoren. Deze kan je beklimmen tegen betaling en is 60 meter hoog.

Dit is wat je ziet als je vanaf het Strahov-klooster richting Petřinheuvel wandelt.

Op de hele terugweg kon ik gewoon niet stoppen met foto’s nemen: elke draai die de weg neemt, geeft je een net iets ander perspectief. Omdat het winter is hadden de bomen ook nog geen blaadjes, waardoor dat je een haast onbelemmerd zicht had. Langs een boomgaard met een klein kronkelweggetje (na de kabelbaanhalte ‘Nebozizek’, waar het gelijknamige restaurant is) kwamen we terug in Mala Strana. Langs de Karelsbrug liepen we terug naar het hotel.
Dit was zonder twijfel mijn favoriete dag in Praag. De weg van en naar de heuvel is een stuk rustiger dan bijvoorbeeld op de Karelsbrug en op het Oude Stadplein met de astronomische klok. Deze zijn zeker de moeite waard om te bezichtigen, maar ik verkies toch de kalmere plekjes waar je in alle rust kan genieten.

Ons hotel lag vlakbij de levendige Dlouha-straat, waar veel bars te vinden zijn. Om onze citytrip af te sluiten zijn we nog op een mini-kroegentocht geweest. In de bars was het uiteraard een stuk rustiger dan dat het op vrijdag en zaterdag is, maar ik zag de humor er van in om te genieten van een lekkere cocktail op zondagavond terwijl de meesten op maandag klaar mochten staan om weer aan de werkweek te beginnen.
Maandagavond kwamen we thuis, met als souvenirs 2 magneten van de artiest Alfonse Mucha (ons hotel, Hastal Hotel Old Town, was ook in dit thema en is een echte aanrader) en een postkaart. Die hangen nu vol trots op onze magneetmuur te getuigen aan een geweldige citytrip.

Ik kan al niet wachten op de volgende! (en dat wordt Milaan in maart)